Wandelen in de omgeving met een ezel

Een plek voor oude ezels na vele jaren van arbeid

Het Ezelparadijs bevindt zich in oostelijk Asturias, een streek even onder de Spaanse noordkust.
Een schitterende plek voor de vele ezels in Spanje die eindelijk rust en goede verzorging verdienen na alle inspanningen die zij hebben moeten ondergaan.

De Nederlandse Marleen Verhoef heeft dit opgezet in een prachtig stuk natuur in een niet erg toeristisch gedeelte van Spanje. Hier is nog ruimte om de dieren heerlijk te kunnen laten grazen.

Voor dit mooie werk heeft Marleen vrijwilligers nodig, die haar helpen in ruil voor een slaapplek en alle maaltijden. Je betaalt dus eigenlijk door je inzet voor de dieren.

Marleen Verhoef

Hoe kom je er?

De twee dichtstbijzijnde luchthavens zijn Asturias/Oviedo en Santander.

Ryanair heeft 2 x per week een rechtstreekse vlucht vanuit Weeze, vlak achter Nijmegen naar Santander. Ook kun je vanaf Amsterdam naar Bilbao rechtstreeks met Vueling. Tenslotte zijn er ook vluchten naar Asturias/Oviedo Airport, alleen moet je dan overstappen in bijv. Lissabon, Londen, Barcelona of Madrid.

Busverbindingen vanaf de luchthavens kun je vinden op www.alsa.es. Je uiteindelijke doel is ARRIONDAS busstation, waar je wordt opgehaald.

Je kunt natuurlijk ook zelf met de auto komen. Dan maak je er een leuke trip van door Frankrijk. Je vindt het een kilometer of drie na ARRIONDAS, in het dorpje AROBES.
Of je kunt zelfs ook met de trein gaan.

Er geldt in principe een minimum van 4 weken verblijf, maar in de winter-periode kan daarop een uitzondering worden gemaakt. Houd er ook rekening mee, dat in dit prachtige paradijs voor de ezels er niet gerookt mag worden en er alleen vegetarische (maar zeker smaakvolle!) maaltijden zijn.

Ginger met de honden.

Wat kun je als vrijwilliger daar doen?

Als vrijwilliger maak je best lange dagen. Er wordt dagelijks begonnen om 7.45 met ezels en paarden voeren en wandelen met de 7 honden. Er wordt gezamenlijk ontbeten om ca. 9 uur. Na het ontbijt ezels naar buiten laten en verzorgen. Stallen uitmesten en diverse werkjes voor en met de dieren doen.

Tot 14.00 uur zijn er diverse dingen nodig, zoals in de moestuin werken, koken (altijd vegetarisch), hekken repareren, honden trainen of andere noodzakelijke bezigheden. Om 14.00 uur is er voor iedereen warm eten, daarna siesta houden tot 18.30 uur. Dan ezels weer binnenhalen, voeren en wandelen met de honden. Om 20.00 uur een snack en een drankje en daarna een kop soep eten. Daarna gaan we nog even alle stallen langs voor een laatste controle en wat extra stro voor de nacht. De honden gaan nog even een laatste plas doen voor het slapen gaan.

Zondags doen zij alleen het allernoodzakelijkste en slaan ze de warme lunch over. En iedereen heeft minimaal een vrije dag per week.

Tekst

Hoeveel dieren zijn er?

Er wonen meer dan 30 ezels, 1 muilezel, 3 paarden, 7 honden en 8 poezen.

Ze worden verzorgd door 6 vrijwilligers. Maar meestal er wat meer mensen.

Vooral jonge mensen met kluservaring zijn extra welkom!

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je als vrijwilliger goed met dieren kunnen omgaan.

Interesse? Vul het inschrijfformulier in dat je in de menubalk ziet staan en ik (Hanno Berger en misschien ook Marleen Verhoef) neem(t) dan contact met je om.

Gezamenlijke maaltijden in de open lucht.

Vrijwilligers kunnen slapen in de caravan.

De ezels. (klik om te vergroten)