MET SPOED VRIJWILLIGERS GEZOCHT
MET GRATIS ACCOMMODATIE VOOR HET
VERZORGEN VAN HONDEN EN KATTEN.

Asiel: Monica's Private Shelter in Siriu nabij Nehoiu in het zuiden van Roemenië.

Aanvlieghaven:
Boekarest.

Hoeveel dieren: ca. 35 honden, waaronder een aantal pups + ca. 20 katten, waaronder een aantal kittens. Alle honden zijn heel rustig en zeker niet agressief.

Asielhoudster: Monica Gheorghita

Locatie: In een prachtig rustig heuvellandschap in het zuiden van Roemenië. Het huis ligt tegen een van die heuvels aan. De bevolking is erg vriendelijk.

Voor wie geschikt? Voor iedere vrijwilliger die met dieren-verzorging enige ervaring heeft. Je moet wel een redelijke conditie hebben en goed ter been zijn.

dierenstage Roemenië

Het huis van Monica

Voor wanneer? Nadat eerst beide knieën van de 71-jarige Monica geopereerd zijn, heeft zij door een val nu ook haar heup gebroken… Zij is momenteel weer thuis, maar moet constant in haar bed blijven. Dat zal nog wel enkele maanden zo blijven (stand eind aug. ’22) en heeft ons gevraagd of wij in Nederland en België misschien willen vragen of er vrijwilligers zijn, die haar bij de verzorging van haar dieren willen komen helpen. Gelukkig komen er al vrijwilligers tot 15 september 2022 naar haar toe. Maar daarna zijn vrijwilligers voor iedere periode en zolang men wil van HARTE WELKOM!

Wat is de dagelijkse routine? Het werk voor de vrijwilligers begint tussen 8.00 en 8.30 uur. Eerst de verblijven van de pups schoonmaken en hen voeren. Vervolgens de overige verblijven van de honden en hen vers water geven. Dan is er een gemeenschappelijk ontbijt met koffie/thee tussen 10.00 en 10.30 uur.

Vervolgens worden alle volwassen honden eten gegeven. Bij Monica worden daarvoor verschillende soorten voer gemixt, van goedkope zakken met gedoneerd kwaliteitsvoer.

Als er jonge kittens zijn dienen die overdag 3 x melk gevoerd te krijgen.

dierenstage roemenie

Achterkant met rechts huisje voor Monica

Vrijwilligers kunnen dan meestal gaan relaxen en rond 13.00 uur een lunch gebruiken. ‘s Middags is het dan tijd voor het voeren van de eenden en de kippen. Tenslotte moeten alle dieren rond 18.00 uur weer vers water krijgen. Dus dit valt als werkdag best mee. Het moet wel leuk blijven….

Verder komt er regelmatig bezoek van een locale dierenarts, die haar dieren checkt en eventuele kleine operaties bij haar in huis uitvoert. Daarbij kun je dan – als je dat wilt – assisteren.

Accommodatie: In het grote huis kunnen de vrijwilligers verblijven, terwijl Monica zelf in een apart huisje ernaast woont, waar zij geen trappen hoeft te lopen. Er zijn in het grote huis 2 x 2-pers. slaapkamers en eventueel nog 2 eenpersoonskamers. Verder een huiskamer, een keuken, een toilet en een doucheruimte met toilet. Op de eerste verdieping bevinden zich nog een aparte badkamer en een extra toilet. Er wordt gevraagd om binnen niet te roken, maar om dat dan buiten te willen doen. In het grote huis zelf kunnen en mogen er geen dieren worden gehuisvest.

dierenstage roemenië

Er zijn ook nog enkele oudere kennels

De keuken is redelijk modern met een fornuis, magnetron oven, koelkast en diepvriezer. Tevens een wasmachine. Verder is er een aparte ruimte om TV te kijken. Er zijn ook TV’s in de grotere dubbel-bed slaapkamers. Ook is er in het gehele huis een WiFi aansluiting.

Prijs accommodatie: Alle vrijwilligers kunnen geheel gratis bij haar verblijven. Met haar pensioen van 200 euro per maand, kan zij echter niet voor de bezoekers de boodschappen betalen bij de supermarkt. Maar Roemenië is een zeer goedkoop land.

dierenstage Roemenie

De stad Buzau is eventueel ook een bezoek waard

Eten: Er zijn altijd voldoende eieren van haar eigen kippen en groentesoorten uit haar tuin aanwezig. Ook heeft zij meestal een flinke voorraad groenten in blik en in potten. Ook veel fruit. Maar de rest van de boodschappen zal door de vrijwilligers moeten worden gedaan in een kleine winkel ca. 150 meter vanaf haar huis. Of in een kleine supermarkt ca. 1 km. verderop gelegen in het stadje Siriu. Vervoer is lopend of per taxi.

Voertaal: Tja, dat zal wat met handen en moeten gebeuren, want veel Engels of Duits wordt er door Monica niet gesproken. Maar zij is inmiddels wel handig geworden met een tool van Google Translate.

dierenstage Roemenië

Buzau heeft een fraai stadscentrum.

Hoe daar te komen? Er zijn diverse al dan niet rechtstreekse vliegverbindingen met de hoofdstad Boekarest vanuit Nederland en België. Interessant is de goedkope luchtvaartmaatschappij Wizzair, die 4 x per week vanaf en naar Eindhoven vliegt. Vanaf de luchthaven van Boekarest Otopeni Airport zijn er treinverbindingen, die je met een prachtige reis door het heuvellandschap in 3 1/2 uur naar Buzau brengt. Kosten zijn ca. 50 Lei = ca. 10 euro.

Er is dan echter geen doorverbinding meer naar Nehoiu. Je kunt dan kiezen of òm een taxi te nemen, die in 2 1/2 uur je naar Monica zal rijden. De taxi kost ca. 45 euro. Of je verblijft voor een nachtje in het prachtige stadje Buzau, dat je hiernaast onderop als foto’s ziet afgebeeld. De treinverbinding tussen Buzau en Nehoiu is dagelijks: 16.51 / 19.04 uur (onder voorbehoud). Op de terugweg kan er wel op één dag per trein van Nehoiu via Buzau naar Boekarest Airport worden gereden, maar met aankomst om 20.51 uur is er dan geen vlucht meer richting Nederland of België. Dus dan een nachtje een budget-hotel (zijn in Roemenië erg goedkoop) op of nabij de luchthaven.(Alle verbindingen onder voorbehoud)

Het beste per eigen auto of per huurauto vanaf Boekarest
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, is het per openbaar vervoer geen eenvoudige verbinding. Vrijwilligers die hier al eerder zijn geweest hebben mij verzekerd, dat het het beste is om òf met een eigen auto naar Roemenië te rijden (met een overnachting in een leuk hotelletje onderweg, als je niet achter elkaar wil doorrijden) òf dat je gebruik maakt van de goedkope vluchten van Wizzair en dan zorgt voor een auto-reservering op de luchthaven van Boekarest.

Qua kosten schijnt het vrijwel niets uit te maken en het is zeer aan te raden dat je tijdens het verblijf bij Monica een (eigen) auto ter beschikking hebt.

Dierenstage Roemeni

De honden verblijven

Bijzonderheden: Normaal bemiddel ik alleen studenten Diergeneeskunde en officiële dierenartsen, maar voor Monica wil ik gezien de zeer dringende situatie voor haar dieren, een uitzondering maken. De gebruikelijke bemiddelingskosten van € 19,50 p.p. ex BTW laat ik in dit speciale geval vervallen, om maar zoveel mogelijk vrijwilligers in staat te stellen om Monica en haar lieve dieren te komen helpen.